Google Ads is in de loop der jaren enorm geëvolueerd en de mogelijkheden zijn ontzettend uitgebreid. Google Ads bestaat momenteel uit 5 campagnetypes:
Ik zal aan de hand van een standaard dag in het leven van persoon x de verschillende campagnetypes verduidelijken.
Bij het opstaan neemt persoon x zijn smartphone omdat hij een tent moet kopen om te kamperen met de kinderen deze zomer. Boven de organische zoekresultaten worden advertenties weergegeven. Helemaal bovenaan ziet hij afbeeldingen met prijzen erbij om direct online te shoppen (Shopping campagne).
Direct daaronder in de zoekresultaten staan er een aantal advertenties rond het zoekwoord 'tent' (Campagne voor het zoeknetwerk). Je kan de advertenties herkennen omdat er linksboven 'Advertentie' gemarkeerd staat. Deze advertenties staan op de eerste plaats in de Google resultaten en zijn bijgevolg heel belangrijk.
Tijdens de middagpauze zoekt persoon x op een blog naar meer informatie over de beste tent volgens zijn nood en budget. Tussen de tekst verschijnt er een beeldadvertentie van een tent (Campagne voor het displaynetwerk).
Als hij thuiskomt mogen de kinderen eerst even kijken naar enkele filmpjes op Youtube. Voor het filmpje start, speelt er een instructiefilmpje af hoe je een tent voor 4 personen gemakkelijk kan opbouwen (Video campagne).
Net voor het slapengaan mogen de kinderen nog een spelletje spelen op de telefoon van persoon x en zoekt hij een app met spelletjes. Tussen de zoekresultaten komt er een app 'Hoe kies ik de juiste tent?' (App campagne).
Google Ads is een meerwaarde in de online strategie indien de advertenties volgens de regels van de kunst zijn opgezet en mits correcte opvolging. Opvolging en optimalisatie gebeurt in combinatie met Google Analytics.
Elk campagnetype heeft zijn specifiek doel. Afhankelijk van jouw doel wordt er een Google Ads plan op maat uitgewerkt voor jouw doelgroep binnen een gedefinieerd budget. Na een grondige analyse van de zoekwoorden worden campagnes opgezet. De advertenties met een duidelijke call-to-action springen in het oog, waardoor u meer en daarenboven enkel kwaliteitsvolle bezoekers naar uw website haalt.