4 noodzakelijke pagina's op jouw website
Afhankelijk van het doel van jouw website zijn er veel of maar enkele pagina's nodig. Voor sommige sectoren is een onepager zelfs voldoende. Bij elk type website, dienst of webshop, komen er altijd enkele pagina's terug of zouden toch moeten terug komen, al is het maar omdat de bezoekers dit verwachten.
- 1. Homepage
De homepage blijft nog altijd 1 van de belangrijkste pagina's. Je hebt in feite maar 1 à 2 seconden en op basis van de eerste indruk beslist de bezoeker als hij gevonden heeft wat hij zoekt en klikt hij al dan niet door. Daarom moet je de essentie van wat je doet op de homepagina plaatsen. Ook heel belangrijk is een duidelijke Call-to-action (CTA) op jouw homepage en idealiter een CTA zichtbaar op elke pagina. Indien er geen CTA aanwezig is, doet de bezoeker niet wat je wilt dat hij doet. De bezoeker moet gestuurd worden om de actie van jouw voorkeur te doen.
- 2. Contact
Deze knop staat altijd rechtsboven. Zelfs al bezoek je een website in een onbekende taal, het menublokje rechtsboven wordt verwacht de contactpagina te zijn. Naast een telefoonnummer, een emailadres en eventueel een invulformulier zijn er ook enkele verplichte vermeldingen, zoals het BTW-nummer en het vestigingsadres van de onderneming.
- 3. Over
Bezoekers willen veelal meer informatie over het bedrijf waar ze potentieel mee willen samenwerken of waar ze iets willen aankopen. Hier kan en mag een historiek van het bedrijf, een voorstelling van het team, de troeven van het bedrijf, misschien ook enkele quotes van klanten. Deze pagina wordt soms onderschat, maar wordt heel veel bezocht op een website. Dus probeer uit te pakken met deze pagina.
- 4. GDPR-melding en cookie policy
Er zijn ook enkele wettelijk verplichte pagina"s. Er moet een melding zijn over het verzamelen van de gegevens en hoe deze verwerkt worden (GDPR). De cookie policy mag ook niet vergeten worden. Dit is eerder een pop-up waar de bezoeker expliciet toestemming moet geven om cookies te mogen gebruiken. Bij een webshop komen hier ook nog verkoopsvoorwaarden bij.
In veel gevallen stopt het niet bij bovenstaande pagina's. Laat je bijstaan door een specialist om een duidelijk digitaal doel en plan uit te werken.