Digitale marketing is niet meer weg te denken in het bedrijfsleven. Te pas en te onpas valt deze term. Wat is het nu eigenlijk en hoe ga je gestructureerd te werk om een digitale strategie uit te bouwen? Digitale marketing is een onderdeel van de marketing die gebruik maakt van online technologieën, zoals internet, social media platformen, apps en nog zoveel meer. Een digitale marketing strategie moet een verlengstuk zijn van de marketing strategie en aansluitend in lijn liggen met de algemene bedrijfsstrategie.
Een hele belangrijke eerste stap is het definiëren van jouw doel en doelgroep. Wil je de mensen informeren, een dienst aanbieden of iets verkopen? En welke profielen wil je bereiken? Met het doel en de doelgroep als basis moet er een goed vindbare website ontwikkeld worden. Indien die er al is, moet er kritisch bekeken worden of deze website nog voldoet aan de vooropgestelde eisen. Een gebruiksvriendelijke, intuïtieve, actiegerichte website is de motor van jouw digitale strategie. Andere, aanvullende kanalen zijn ondersteunend.
Daarna moet er een afweging gemaakt worden met welke ondersteunende platformen en extra tools er zal gewerkt worden. Zit mijn doelgroep op Pinterest of op Facebook? Is het opportuun dat ik een emailmarketing flow opzet?
Elke tool moet gebruikt worden waarvoor hij ontwikkeld is. Als jouw doelgroep niet op een platform zit, is er ook geen nood of behoefte om er mee te starten. Zorg voor een planning, een doel en een duidelijke visie per kanaal. Als je met Facebook wil starten, post bijvoorbeeld elke week 1 keer. Doe geen week aan een stuk elke dag een post om daarna een maand niets meer te doen. Wees creatief en sta in de schoenen van jouw klant of prospect. Wat wil hij lezen of waarin is hij geïnteresseerd?
Er zijn genoeg tools om elke actie en/of advertentie te meten. Google Analytics is voor heel veel KMO's een gratis tool die al voldoende inzichten geeft. Bij elke actie die je doet, zorg ervoor dat alles nauwgezet opgevolgd kan worden, zo kan je na enkele maanden voor elke inspanning de juiste ROI berekenen, optimalisaties doen en betere beslissingen nemen. Durf investeringen te doen en te testen. Besteed projecten uit en doe beroep op experten.
KPI's (Key Performance Indicators) zijn heel belangrijk om te oordelen als de vooropgestelde doelen van de digitale strategie al dan niet behaald zijn. Stel uitdagende, maar wel haalbare doelen in. Bij een nieuwe website is het niet realistisch om de eerste maanden duizenden bezoekers te ontvangen op jouw website. Bij de start van een nieuwe webshop kan dit bijvoorbeeld een KPI zijn om elke week 3 bestellingen te behalen. Per advertentiekanaal of social mediakanaal kan dit ook heel handig zijn, zelfs aangewezen. Met €1.000 klikbudget in Google Ads moet je 20 conversies behalen. Via Facebook wil je 2 contactaanvragen per week. Op de website wil je 5 inschrijvingen op de nieuwsbrief. In een marketingteam kan elk teamlid zijn eigen KPI's beheren en met een eigen budget deze proberen te behalen.
De eerste stap is al gezet: informatie verzameld, nu is het aan jou.