Webadvies op maat voor elke KMO 

Mobile first

De term mobile first is tweeledig. Enerzijds voor het webdesign, anderzijds voor de ranking via Google's mobile first index.

Vroeger werd het webdesign opgezet met als doel dat de website goed navigeerbaar en gebruiksvriendelijk moet zijn voor desktopgebruikers. Mobiele gebruikers kregen soms zelfs maar een deel van de content te zien. Het startpunt nu zijn bezoekers van de website met een mobiel apparaat. Deze aanpak is verschillend en kan ervoor zorgen dat de opbouw en structuur van een website volledig anders is dan vroeger. In de eerste stap moet er uiteraard rekening gehouden worden met de doelgroep. Indien het enkel over een B2B website gaat en de website vooral bekeken wordt tijdens kantooruren met een laptop of desktop is deze methode zeker niet aangewezen. Wat niet wil zeggen dat de website niet responsive (goed navigeerbaar op mobiele apparaten) moet zijn.Voor B2C websites daarentegen kan deze aanpak een enorme meerwaarde zijn.

Het tweede punt is de mobile first index. Deze index wordt gebruikt door Google voor de positie van de zoekresultaten. Google indexeert elke webpagina. Dit kan je vergelijken met de index van een boek. Vroeger indexeerde Google enkel webpagina's op zichtbaarheid via laptop of desktop. Het online verkeer via mobiel is de laatste jaren enorm gestegen, dus wordt een mobielvriendelijke website voor Google ook belangrijker. Daarom is er een index bijgekomen. Dit wil kortweg zeggen dat mobiel onvriendelijke website posities gaan verliezen. Enkele kenmerken van een mobiel onvriendelijke website zijn:

Zijn bovenstaande kenmerken voor jouw website van toepassing, neem dan zeker contact op.

Mobielvriendelijke website nodig?