Webadvies op maat voor elke KMO 

Voice search of gesproken zoekopdrachten

De meest bekende voice assistants zijn Google Assistant van Google, Alexa van Amazon en Siri van Apple, maar Samsung heeft bijvoorbeeld ook Bixby en Microsoft heeft Cortana. Een voice assistant wordt aangestuurd via stem en moet constant leren, aangedreven door Artificial Intelligence. Hoe meer je de assistant gebruikt, hoe slimmer hij wordt.

Via een smart speaker kan je verschillende toestellen aansturen met gesproken opdrachten. Bijvoorbeeld verlichting, frigo's, ovens en andere apparatuur. Een Google Assistant kan ook al zelf een reservatie maken in een restaurant, een voorbeeld hiervan via volgende link. Het grote voordeel van een voice assistant is dat je kan multitasken, je kan een opdracht doorgeven terwijl je iets anders aan het doen bent. Voice apps komen ook op, Colruyt heeft er 1 om bestellingen toe te voegen, Domino's pizza om een pizza te bestellen en de status op te volgen.

Natuurlijk heeft dit ook zijn consequenties op het vlak van SEO om te kunnen scoren bij gesproken zoekopdrachten. Want in plaats van meerdere zoekresultaten geeft de voice assistant jou maar 1 resultaat. Jouw website moet hier bijgevolg ook op aangepast worden. Jouw website helemaal omgooien en van scratch opnieuw beginnen is niet aangewezen, maar op deze trend anticiperen is zeker niet verloren. 

Is uw website klaar voor gesproken zoekopdrachten?