Webadvies op maat voor elke KMO 

Hoe scoren in Google?


Hiernaast vind je een overzicht van een studie waar surfers klikken na een zoekopdracht in Google. Deze gegevens zijn gebaseerd op 1 miljard zoekopdrachten op 10 miljoen US mobiele en desktop apparaten. Voor de volledigheid, in de studie werd er geen rekening gehouden met iOS toestellen, de Google search app, smartspeakers of met zoekopdrachten die eindigen in een klik naar een mobiele app.

  • +/- 49% van de zoekopdrachten eindigt in een no-click search. Dat wil zeggen dat de persoon die de zoekopdracht ingeeft via Google al direct een antwoord krijgt en niet meer verder klikt. Bij algemene vragen zoals 'Wie was de eerste man op de maan?' krijg je direct al de naam en wat uitleg. 
  • +/- 41% van de kliks gaan naar de organische zoekresultaten. Dit is de standaard Google ranking. Via SEO kan je posities stijgen ten opzichte van jouw concurrenten. 
  • +/- 4% gaat naar Google Ads. Dit lijkt een klein percentage, maar bij niet elke zoekopdracht wordt een advertentie getoond. Als er een advertentie wordt getoond daalt het doorklikpercentage van de organische kliks met gemiddeld 30%. Op dat ogenblik worden Google Ads een heel belangrijk kanaal om rekening mee te houden.
  • +/- 6% gaat naar andere Google sites zoals Youtube, News, Maps of andere. Youtube is voor alle duidelijkheid ook van Google en is, na Google zelf, de tweede grootste zoekmachine ter wereld.

Wat leer je uit deze cijfers?

Ook scoren in Google?